Peace

Advertisements

Bila makan.

BILA MAKAN DI LUAR,INGATLAH MEREKA YANG DI RUMAH

Subuh suatu hari minggu lepas,saya membawa karipap dan bancuhan nescafe gold creamy latte untuk berkenduri kecil dg jemaah subuh di surau.Pada subuh esoknya, imam surau bercerita kpd saya yg dia minum nescafe yg dihidangkan separuh cawan shj,lagi separuh dia bawa balik(rumahnya bersebelahan surau).Katanya “Nak bagi Mak Long rasa juga,sedap”.Saya terkedu mendengarnya.

Mari kita ambik iktibar dari peristiwa ini.Betapa dia begitu menyayangi isteri walau telah tua.Terasa apa yg dia makan diluar ingin juga dikongsi dg isteri.Bukan dia miskin kerana mereka suami isteri ada pencen,anak anak kerja professional,tetapi ingatan kpd orang dirumah menyebabkan ia ingin berkongsi dg mereka walau sekedar setengah cawan nescafe.

Bandingkanlah dg diri kita bila kita makan diluar,ditempat kerja,majlis,di hotel dsbnya.Apakah ada ingatan kita kpd anak,isteri semasa menjamah makanan yg sedap dan menarik itu.Jangan sesekali sekedar membawa sendawa balik ke rumah, membawa balik cerita kpd mereka yg dirumah.(Esoknya saya membawa beberapa paket nescafe gold creamy latte untuk imam surau,dia gelak besar menerimanya)

Saya perturunkan semula tulisan saya yg dulu yg menyerupai kisah ini juga tetapi makannya berlainan.

IKTIBAR DARI BELANJA MAKAN TOSE MASALA

Terjumpa seorang tua yg tinggal sekampung dengan saya di pekan,katanya nak ke setesen bas untuk balik,saya ajak balik dengan saya.Dia setuju.Mukanya berpeluh kerana berjalan dalam panas,datang ke pekan nak beli batu pengasah dan pisau menebas rumput.”Kita singgah minum sikit.”kata saya mempelawa.Dia tidak menolak mungkin kerana terasa haus.Saya singgah di satu kedai nasi kandar.

Saya order tosai masala dan teh o ais.Dia hanya order teh o ais.Bila disuruh order makan,dia menolak tetapi saya rasa dia hanya terasa segan.Lalu saya tanya dia,”Pak ngah,kita cuba tose masala,sedaaap!”Dia membalas,”Cikgu nak belanja saya,saya terima saja.Tekak orang susah macam saya ni mana boleh memilih.”Saya senyum saja.Kami makan sambil berbual.Katanya,”Sedap cikgu.Saya tak pernah makan,ingat ini orang India saja makan.”

Selesai makan dia bertanya,”Mahai ka tose ni,berapa duit sebiji.?”Saya membalas,”3.50 sebiji.”Dia kelihatan meraba poket baju telok belanganya,mengeluar uncang plastik kecil yg berlipat.Ada beberapa not seringgit dan duit siling.Saya sangka dia nak bayar,cepat-cepat saya suruh dia simpan,kerana saya nak bayar.Tetapi dia berkata,”Saya rasa bersalah,rasa mengkelan, kerana saya dapat makan yg sedap hari ni,tapi anak bini saya tidak.Kami selalu kongsi susah senang.Bila makan sedap begini,saya teringat kat depa, saya nak beli bawak balik untuk depa juga,supaya saya tak rasa bersalah,rasa penting diri.Beli sebiji pun jadilah,depa boleh kongsi lima orang.Kalau tak kenyang pun,dapat rasa jadilah.”

Ya Allah.Subhanallah!Saya tergamam,sebak mendengar kata-katanya.Betapa kuat ingatan kasihnya kpd anak isterinya.Betapa aku tidak pernah mempunyai ingatan sebegini bila makan diluar sendirian.Jernihnya jiwa insan ini,kemiskinan mendidik mereka berkongsi segalanya,baik yg susah maupun yg menyenangkan.

Saya order 3 biji tose masala untuk dia bawa balik.Senyumnya ketika turun dari kereta membayangkan kepuasan dan kegembiraannya.Allah menunjukkan kpd saya hari ini bagaimana bersihnya jiwa mereka yg serba kurang dalam hidup,berkongsi segalanya,sedang kita yg mewah,membina sikap individualistik.Makan pun dah jarang bersama,makan pun tak sama,apa lagi berkongsi susah senang.Lihatlah betapa anak anak mengabai ibubapa,apa yg mereka makan,apa masalah yg mereka hadapi.Ada juga ibubapa yg tak peduli masalah anak,asal beri duit dah cukup.Ada bapa yg ke majlis sana sini,hanya membawa perut yg kekenyangan balik kerumah.Ada yg hanya bawa balik sendawa berbau durian bila dijamu diluar sedang anak isteri tak pernah merasa.

Perkahwinan itu perkongsian yg berterusan hingga ke liang lahat.Berkongsi dg isteri,anak bahkan cucu.Binalah ingatan bersama.Jika orang tua ini begitu terasa perlunya berkongsi walau hanya pada perkara makan,bermakna mereka berkongsi lebih jauh lagi dlm hal lain.Itulah yg membina keeratan ikatan kekeluargaan.

Ambillah iktibar.Jangan pentingkan diri.Rezeki yg diturunkan kpd kita sebenarnya ada didalamnya rezeki isteri,anak anak,jangan dipolok sendiri.Jangan kita saja sibuk bertukar baju baru,bini berpakaian lusuh,anak anak berpakaian koyak,jangan kita saja bertukar handphone,smartphone,anak tak ada satu permainan pun,jangan kita saja bertukar kereta,anak berbasikal cabuk,isteri bergelumang didapur serba buruk.Berfikirlah lebih lanjut.Jika ada yg terasa,memang saya nak bubuh serbuk perasa,kerana sendiri tak mau rasa.abdghaniharon